Vi lager fuglemat.

I forbindelse med skogprosjektet vårt har vi laget fuglemat som småfuglene kan kose seg med utover vinteren. Vi har hengt opp noen utenfor barnehagen slik at vi kan følge med dem og  resten skal vi henge ut i skogen.

OPPSKRIFT PÅ FUGLEMAT

1 pk delfiafett

havregryn

fuglefrø

litt hvetemel

Det første man gjør er å smelte delfiafettet i en kasserolle. Når det er smeltet kan ha man ha oppi alle de andre ingrediensene.

fuglemat7

Det er lurt å lage massen ganske fast slik at fettet ikke renner ut når man skal putte det i formene. Vi tok pepperkakeformer som vi hadde fuglematen oppi. Da ble det mange morsomme figurer som fuglene kan spise av.

fuglemat8

Etter at alle var ferdige satt vi dem inn i kjøleskapet slik at de skulle bli ekstra harde. Vi ble veldig fornøyde med resultatet og vi håper at det kommer mange fugler å spiser seg gode og mette.

fuglemat

Vi kommer nok til å følge med i fra vinduene i barnehagen. Kanskje får vi sett forskjellige fuglearter, det hadde vært morsomt.

Ellen-Anna, pedagogisk leder