Vennedag i turnhallen

Denne uka har vi markert Vennskapsuka i barnehagen, i forbindelse med kampanjen «Voksne skaper vennskap – sammen!». Kampanjen fokuserer på voksnes rolle i det å skape vennskap, for slik å forebygge og forhindre mobbing og krenkelser mellom barn så tidlig som mulig. Vennskap er så viktig for livskvaliteten vår, og ingen har en venn for mye! Årets store vennedag, 5. september 2013, ble markert i den nye turnhallen på Steinkjer. Målet for oss var å skape gode opplevelser for alle barna, skape gode minner sammen med både voksne og barn, samtidig som vi er i fysisk aktivitet. Det mener vi er oppskriften på gode vennskap – og for en stor-suksess! Bare smilende fjes, gode venner og svette panner hele dagen.

trampoline2

I turnhallen har de stor plass å boltre seg på, for både liten og stor. Ekstre morsomt var det allikevel med den store trampolinen. Her var det luftige svev hele tiden mens vi var der. Vi måtte være litt forsiktige, så vi ventet tålmodig på tur (nesten) hele tiden.

Morsomt var det også å kaste seg ut/bli kastet ut i skum-gropa. Der var det mjukt og deilig å lande, men litt vanskelig å komme seg opp igjen. Da er det godt å ha en god venn som kan gi en hjelpende hånd!

trampolineoggrop

Smil og glede beviser at målet er nådd, men eksta godt er det å få det fortalt av en smilende, oppspilt og svett gutt på 3 år, i full fart på tur til neste apparat: «Maria, det herre var kjempearti’ asså!». Maten spiste vi ute i det fine været utenfor Steinkjerhallen, og vi snakket om hva det betyr å mobbe noen og det å være gode kamerater. Enkelt forklart: «Da må man itj vårrå snipåt åt vennan sin». Vi liker den nye sangen vi har lært oss. Slik er den:

«Stopp! – ikke mobb, dette her er kameraten min.

Ikke finn på noe tull, vennen min er god som gull.

Nå vil jeg bare si ifra: En for alle – alle for en.

Nå vil jeg slå fast svart på hvitt: her er mobbefritt!»

stang

Imorgen er siste dag i vennskapsuka, men vi glemmer ikke å være gode venner av den grunn. Vi har nemlig laget vennskapsarmbånd som minner oss på at vi har mange gode venner, og mange gode opplevelser foran oss som vi gleder oss til å dele med dem.

Ha en fortsatt fin vennskapsuke!

Maria – Styrer