Empati, medmenneskelighet og julekalender

I disse førjulstider tar vi fram litt ekstra av verdier som varme, omtanke, empati og medmenneskelighet. Det er noe som synliggjøres ekstra nå – det er noe vi omgir oss med og som vi merker på mange arenaer. Gleden av å gi til andre og glede andre er noe vi verdsetter ekstra mye på denne tiden av året! For barna er dette en viktig del av utvikling av gode holdninger og empati for andre. Vi som er voksne rundt barna må være bevisste at vi er rollemodeller, ikke bare når det gjelder overføring av hverdagslige kunnskaper og sysler som baking, julesanger, gode julehistorier og tradisjoner, men også når det kommer til holdninger.

Spesielt merkes det at vi at akkurat denne førjulstiden utfordres med tanke på verdien av medmenneskelighet og empati for andre. Vi får nye mennesker på besøk i byen vår. Mennesker som kommer fra krig. Fra fattigdom. Fra områder hvor de ikke er trygge! De har lite. De kjenner få eller ingen. De er ikke hjemme. For noen skal kanskje Steinkjer bli hjemme. Eller i alle fall et midlertidig hjem, men akkurat nå er det ikke hjemme. Noen kommer alene. Noen kommer med deler eller hele familien. Felles for de alle er at dette er nytt for dem. Felles er at de er mennesker som oss, som verdsetter omtanke, empati, varme og medmenneskelighet. De verdsetter det å være velkommen! Ingen av oss – uansett alder, kjønn, etnisitet eller kulturell bakgrunn – liker å bli møtt med skepsis. Forhåndsdømt av noen andres handlinger. Oversett eller unngått. I alle fall ikke i en situasjon man ikke føler seg helt trygg i, og som ikke er kjent.

12274426_906913559358323_3202677465026448730_n

Årets julekalender hos oss i år blir derfor noe annerledes enn vanlig. Vi ønsker å gi av alt vi har så mye av, til de som har så lite av det, og ønske barn og familier velkommen til Steinkjer. Barna hos oss har masse leker – i likhet med mange barn i Norge, og mange av lekene vi ikke lenger leker med er i god stand. Å pakke inn en av disse lekene å gi til noen som ikke har så mye, og som er helt nye i et fremmed land er en fin måte å sette igang samtaler om medmenneskelighet på. Tenk så glad de blir når de oppdager at det finnes en gjeng barn på Jåddåren som tenker på dem og som ønsker å bidra til at de får en fin førjulstid!

Med ønske om en førjulstid hvor både skepsis og direkte hat fjernes fra både dagligtalen, handlinger og sosiale medier – de minste menneskene lærer av deg! Det er førjulstid, så vis litt medmenneskelighet til alle. Det trenger vi!

Maria – Styrer