Deilig blomkålsuppe

I dag har vi feiret bursdag i barnehagen og da ville bursdagsbarnet ha servert blomkålsuppe. Barna får velge varmmåltid til lunsj og fruktmåltid når de har bursdag. Vi lager suppen fra bunnen av og den er kjempe populært blant små og store. Den tar heller ikke så lang tid å lage og det er jo flott. Vi legger ut oppskriften slik at dere kan lage den hjemme.

God og enkel blomkålsuppe (2-3 personer)

1 blomkål
1 løk
1 purre

1 bulljongterning
6dl vann eller grønnsakskraft

Olivenolje
Salt og pepper

Kutt blomkål i biter. Hakk løken og purreløken (bruk bare det hvite på purreløken). Fres alt i en kjele med litt olivenolje. Tilsett kraft eller vann. La det koke til blomkålen er mør. Kjør så suppen i en blender eller bruk en stavmikser til suppen er helt glatt. Du kan eventuelt sile den. (Det kan være lurt å avkjøle suppen litt, så den ikke er kok-varm når den stavmikses. Da kan det sprute litt). Smak til med salt og pepper.

Om man vil kan man putte i pølsebiter i suppen for å få den til å mette mer.

Blomkålsuppe1

Ellen Anna – pedagogisk leder.