Barnehagedagen 2016 – Les høyt for meg!

Tirsdag 1. mars 2016 var Barnehagedagen 2016 i hele Norge! Hos oss markerte vi dagen på forskjellige måter for de ulike gruppene. Tema for dagen var «Les høyt for meg!» og tanken var at barna hos oss skulle få oppleve ulike måter å bli fortalt historier på. Vi leser mye bøker til vanlig, men historier og fortellinger kan ha så mange ulike former.

meGLID2dNpmfXgj2Aeju

Gulgruppa (2-3 år) leste boka «Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans» flere ganger og brukte dyrene i språk-eska vår til å dramatisere boka etterpå. Morsom historie som kan leses utallige ganger for de minste!

muldvarpen_558x384_55c09aa2e087c377c18c2dc6

Blågruppa (3-4 år) var på kino i regi Fagforbundet. Vi fikk se Gråtass – Gøy på landet! Mange barnehagebarn hadde tatt turen og det var stor stas for alle – spesielt siden vi fikk boller og saft etter filmen. Ikke hverdagsmat for oss! Når vi kom hjem fikk vi smake på den supergode fiskesuppa rødgruppa hadde laget.

suppesang

Rødgruppa (4-5 år) hadde kokkeklubb å fikk lære den nye sangen om hvordan man lager fiskesuppe. De kutta grønsaker, kokte vann og buljong, delte opp fisk og rørte i gryta. Den smakte veldig godt!

På ettermiddagen leste vi boka Sirkus Mikkelikski, med mange kjente figurer fra Alf Prøysens univers. På slutten av første kapittel fant resten av dyrene Ola Rådyr liggende livløs på vegen. Hva hadde skjedd!? Vi tegnet noen forslag på hva vi trodde hadde skjedd, og her var det mange muligheter. Noen trodde han hadde prøvd å hoppe fra berget over til andre siden uten å klare det, og noen trodde at han kanskje hadde kommet borti en strømledning. På bildet i boka så det ut som om han hadde hakk i øret, så kanskje var det en rev med kniver på tunga og tennene som hadde tatt et jafs av Ola Rådyr så han døde? Eller kanskje det var noen som hadde stukket han med en strøm-kniv?

Ola Rådyr

Fra 2016 – 2019 har vi Språk som satsingsområde, så årets tema på Barnehagedagen passet oss utmerket. Vi skal også ha et prosjekt etter påske hvor tema er «Fortelling og fantasi». Da skal vi blant annet øve oss på å fortelle noe for andre – både egne fortellinger og kjente historier, historier fra hverdagen og historier vi ikke vet hvordan ender. Fortellinger vi må dikte ferdig selv! Vi har tjuvstartet litt fordi vi har begynt på en eventyrbok, hvor alle barna lager egne eventyr som vi viser fram for de andre og samler sammen til en bok. Det er tydelig hvordan barna bruker virkemidler fra kjente eventyr i egne prosesser – det er mange prinsesser, prinser, trollmenn, giftige epler, hekser, dillemmaer og skumle hendelser, ispedd litt fising – og alt ender alltid godt! Når vi dramatiserer fortellingen enkelt for de andre barna er det ekstra stas!

Vi gleder oss til fortsettelsen og takker for en fin Barnehagedag 2016! 🙂

Maria – Styrer